Szeptember 11-én jelenik meg a Billy Talent legújabb lemeze, mely ezúttal nem számozást, hanem címet kapott, így ‘Dead Silence’ néven kerül majd a boltok polcaira. Az anyag – melynek producere maga a csapat gitárosa, Ian D’Sa volt – itthon csak a ShortScore.net oldalán hallgatható meg teljes egészében. Mindemellett október 3-án a bécsi Stadthalleban játszik a csapat, melyre a ShortScore buszos túrát is szervez. A lemez hallgatása közben lentebb elolvashatjátok az album keletkezésének körülményeit is.

Csodaszámba megy az a YouTube videó, ahol 100,000 ember énekli együtt a Viking Death March-ot, az első számot, melyet nyilvánosságra hozott a Billy Talent a negyedik lemezéről, a Dead Silence-ről. Ahogy elnézzük a fogadtatását ennek az erőteljes dalnak, amikor a zenekar színpadra lépett a németországi Rock Am Ring fesztiválon, láthatjuk, hogy világszerte igazán hűséges rajongótáboruk van.

A Dead Silence a negyedik a sorban a Billy Talent I, II és III után. Három különböző helyen vették fel, Toronto-ban, Vancouver-ben és Los Angelesben. Az album producere a Billy Talent gitárosa, Ian D’Sa volt, ami tökéletes bizonyíték a Billy Talent belső erejére, összpontosító képességére és dolgozni akarására. Ezek azok a dolgok, amelyek az egyik legsikeresebb nemzetközi rock bandává tette őket az elmúlt évtizedben. Az, hogy 20 év alatt utaztak több ezer mérföldet autóval, busszal és repülővel, a négy tagot nemcsak egy igazi bandává, de egy igazi családdá kovácsolta – egy szoros testvériséggé, ami legyőz minden akadályt, ami előttük áll. Begyűjtöttek jó pár díjat (mint: MuchMusic Awards, Juno Awards, MTV Awards és még egy nagyon értékes német Echo Awards-ot is) és felléptek a legnagyobb fesztiválok színpadain világszerte, így a Billy Talent kész a következő nagy célkitűzés teljesítésére: meghódítani az egész világot.

Amikor a Billy Talent megkezdte kalandos utazását afelé, hogy milyen is lesz a Dead Silence, a szó szoros értelmében csak annyit tudtak, hogy fel akarnak venni egy albumot – olyan dalokat, melyek kötődnek egymáshoz, mint egy utazás keresztül reményen és hanyatláson, szerelmen és undoron, játékon és szomorúságon. Egy albumot, melynek van eleje és vége és minden, ami a kettő között van. “Alapvetően olyat, ami bemutatja az élet minden oldalát” – mondta az énekes, Ben Kowalewicz. Ez 14, heves és érzéki, szívből jövő dal, akár az olyan korábbi mérföldkövek, mint a Try Honesty, a River Below vagy a Red Flag. Egy hosszú, kanyargós és rögös út volt ez, amit a Billy Talent-nek meg kellett tennie ahhoz, hogy az albumból az legyen, ami mostanra lett: egy varázslatos rock lemez.

A zenekar rögtön azután kezdett dolgozni a negyedik kiadványán, miután visszatértek előző albumuk, a Billy Talent III turnéjáról. Az album producere Brendan O’Brien volt és sorozatban ez volt a harmadik platina lemezük; először Kanadában, majd Németországban. A zenekar megvásárolt egy épületet Toronto keleti végében, ahol tudnak próbálni, felvételt készíteni és tárolni a cuccaikat mikor épp turnén vannak. A gitáros Ian D’Sa, az énekes Ben Kowalewicz, a dobos Aaron Solowoniuk és a basszusgitáros Jon Gallant körülbelül 5-6 napot töltött hetente az új főhadszállás kipofozásával, falépítéssel, padló lakkozással, festéssel és az új számítógépek felszerelésével. Gallant azt mondta “Ez volt az első nagyobb befektetése a bandának”, míg D’Sa így emlékszik vissza: “Miután visszatértünk az első pár hónapot azzal töltöttük, hogy rendbe rakjuk a helyet. Először is hangszigetelnünk kellett azt, majd építeni egy stúdiószobát. Ez ugyanis a főúton van és nem akartunk balhét a szomszédokkal. Aztán egyre jobban kezdtük látni az épületben a potenciált. Olyan nagy volt, hogy simán felépítettünk benne egy egész stúdiót. Azt gondoltuk, jó ötlet mert akkor itt fel tudjuk venni az új dalok demóját és ebből végül egy igazán hasznos dolog sült ki. Valószínűleg ezért lett olyan az album amilyen.

Ez valóban egy hasznos döntés volt részükről, hiszen egy saját próbahelynek és stúdiónak meg van az az előnye, hogy bármikor tudnak próbálni és felvenni, amikor csak akarnak. Nincs határidő, nincs zárás és senkinek nem kell könyörögni a kulcsokért. Ezen az albumon minden tag legfőbb szempontja a határaik kitolása volt és az, hogy elhagyják a komfortzónájukat és kitérjenek minden egyes apróságra. Mint eddig minden albumnál, D’Sa most is összegyűjtötte a zenekar összes ötletét. A Londonból származó, goai felmenőkkel rendelkező gitárosnak ez elég, hogy fejben már ki is dolgozza a számokat. A Dead Silence írásakor úgy képzelte el Kowalewicz hangját, mint a negyedig muskétást, mint egy negyedik hangszert, ami összeköti az ő gitárjátékát és Gallant és Solowoniuk nagyszerű ritmusait. “Ezen az albumon fokozni akartam az ének témáinkat,” mondta D’Sa. “Egy csomó ének dallamunk extra magas vagy legalábbis magas hangtartományban van. Szóval egy párszor meg kellet ráznom Bent igen keményen, de megcsinálta.

A legjobb dolog a Billy Talent-ben, hogy egyáltalán nincs senkinek nagy egója a zenekarban” tette hozzá Kowalewicz. “Ha valakinek van egy ötlete, akkor mindenki tudomásul tudja venni, hogy ez azért van, hogy még jobb legyen egy dal. Mindig felmerül bennünk a kérdés, hogy mit tudunk tenni egyénenként és kollektíven azért, hogy minden tudásunk legjavát nyújtsuk egy felvételen. Ian dalírói képességei pedig nagyon sokat fejlődtek, ez pedig mindenkinek nagy segítség, mert csak bele kell ugranunk egy-egy számba és élvezni azt.

Nagyon fontos, hogy mindenkit meg kell hallgatni”, mondja D’Sa. “Ha írok egy dalt és azt akarom, hogy az a gitárdolog ott megtörténjen vagy azt, hogy egy énekrész valahol más legyen , azt nem biztos, hogy például Jon is tudja. Szóval ha van egy basszus ötlete akkor fontosnak tartom, hogy nyíltan beszéljünk róla és hallgassuk meg egymás ötleteit.

Nyilvánvaló, hogy ezek a srácok megtanulták a leckéjüket. Három nagyon sikeres albummal a zsebükben a zenekartagok kölcsönös bizalmat és mély tiszteletet vívtak ki egymás iránt. Tudják, hogy az egyedi hangzásuk az egyéni közreműködésen és a tehetségen alapul. A Dead Silence alatt a négy fős demokrácia úgy döntött, hogy saját kezükbe veszik a sorsukat és gitárosukra, Ian D’Sa-ra hagyják a produceri feladatokat, aki már a Billy Talent II-n is közreműködött a produceri munkákban. Az elképzelése arról, hogy mi is adja a Billy talent igazi hangzását és vibrálását, volt a Dead Silence alapköve. “A rajongóink nagyon szerették a Billy Talent II hangzásvilágát. Tudtuk, hogy ez a mi igazi hangunk és ezt akartuk megvalósítani.

A felvételek közepén, 2011 karácsonya körül Solowoniuk bejelentett társainak, hogy alá kell vetnie magát egy szívműtétnek – nagyon sürgősen. “Már öt éve tudtam” mondta a dobos. “Folyamatosan szabálytalanul vert a szívem. Ahhoz, hogy elég vért kapjanak a vénáim, jobban kellett vernie. Az orvos azt mondta, hogy ha még hagyom 1-2 évig akkor annak súlyos következményei lesznek. Aztán azt mondta, hogy nyitott szívműtét kell, ahhoz hogy megoldják a problémát. A műtét pedig egy rutin beavatkozás, de mindenki, aki átéli annak elég ijesztő. De nagyon jó orvosom volt és ennek köszönhető, hogy gyorsan felépültem. Már nyolc héttel a műtét után elkezdhettem dobolni. Tizenkét héttel a műtét után pedig elkezdtem komolyan gyakorolni, mert tudtam, hogy élőben kell majd játszanom. Szóval túléltem és ez nagyon jó érzés! A dobolás szinte játék és minden sokkal könnyebbnek tűnik, holott eddig szinte mindenben elfáradtam. Szóval azt hiszem rendben vagyok.

Amíg Solowoniuk lábadozott betegségéből, barátai folytatták a munkálatokat a Dead Silence-en, finomították az ötleteket és átlapoztak számtalan szövegkönyvet és szöveget, keresve a szavakat, amik beleillenek a zenébe. Még mindig megrázva a dobos műtéte miatt, a Don’t Count On The Wicked című szám szövegébe egy különös csavart raktak. “Aaron-nak van egy alapítványa, a F.U.M.S. szervezet (Fuck You Multiple Sclerosis) és az a szlogenük hogy ‘Turn Anger Into Hope’. Úgy gondoltam, hogy ez a sor elég jól megállná a helyét egy dalszövegben is, úgyhogy beleírtam.” mondja Kowalewicz. “A dolog Aaron-nal mindannyiunkat megrázott. Elég sokkoló és kemény dolog ez, főleg azok után, amiken eddig keresztülment. Ez megrázta magát a bandát is és egy elég furcsa pontra jutott a dolog, mivel már majdnem kész voltunk a felvételekkel. De ezt az egészet megfelelő kontextusba helyezve és tekintve Aaron helyzetét, ez egy elég kis dolognak tűnik.

Ez megmagyarázza, hogy a Dead Silence, miért az egyik legmélyebb és legszélsőségesebb album, teletöltve legőszintébb és legsötétebb szövegekkel, amit a Billy Talent valaha felvett. Az album témája több alappontot is érint, mint a gúnyos első dal a Surprise Surprise, mely azzal foglalkozik, hogy “a reklámok már annyira beszivárogtak a kultúránkba, hogy az emberek már vakon hisznek nekik” – mondja D’Sa. “Vagy hogy az emberek beveszik a hamis valóságot, amit a közösségi hálók nyújtanak. Az album jelentős része foglalkozik azzal, hogy mennyire fontos is az, hogy nehogy elérjen minket ez az anyagias jelen, ez az internetről szóló világ és minden olyan dologról ami távol tud tartani minket attól ami igazi.” teszi hozzá Kowalewicz. “Az élet igaz. Szóval menj el sétálni, kapcsold ki a telefonod. Menj süttesd kicsit magad a napon. Szerezz igazi világképet.

Az album borítóját az ausztrál művész, Ken Taylor tervezte és legalább annyira sötétnek, részletesnek és borzongatónak tűnik, mint az új dalok a Billy Talent-től. “A vízalatti helyszín, a víz alá merült város az olyan számokat szimbolizálja, mint a Dead Silence vagy a Swallowed Up By The Ocean de mégis benne van az, hogy mindig van egy kis remény. A telefonfülke azt jelenti, hogy ha épp minden nagyon rossz akkor is még mindig van remény” nevet Kowalewicz. “Ha van olyan dolog, ami nagyon megmagyarázza ezt az albumot akkor az az, hogy 2012 van és egy kicsit világvége mentalitás uralkodik benne – és, hogy tudatában vagy annak, hogy csak egyetlen lehetőséged, egyetlen lövésed van! A Dead Silence arról szól, hogy kövesd az álmaid, állj ki magadért és vedd észre, hogy mi igazi és mi teljesen felesleges.