[vc_row][vc_column width=”1/1″][vc_cta_button call_text=”22. TITANIC NEMZETKÖZI FILMFESZTIVÁL” title=”Program” target=”_blank” color=”btn-primary” icon=”wpb_play” size=”btn-small” position=”cta_align_bottom” css_animation=”left-to-right” href=”http://www.titanicfilmfest.hu/2015/”][vc_column_text css_animation=”appear”]A hazánkban élő Peter Strickland legújabb mozija az idei Titanic Nemzetközi Filmfesztiválon debütált. A The Duke of Burgundy egy különleges szerelmes film, mely a párkapcsolatok dinamikáját és viszonyrendszerét világítja át, két leszbikus nő szadomazochista románcán keresztül.

A teljes egészében Magyarországon forgatott film az igazi szerelemről szól, de romantikusnak egyáltalán nem mondanám. Bár nyilvánvalóan ez is csak az egyedi értékrenden múlik, ettől is olyan izgalmas ez a kérdéskör.

Evelyn (Chiara D’Anna) egy kastélyban dolgozik cselédlányként. Úrnője a hideg és ellentmondást nem tűrő Chyntia (Sidse Babett Knudsen) nem viseli el az engedetlenséget, újra és újra megalázza a lányt szexuálisan. Ahogy azonban halad előre a történet világossá válik, hogy a két nő domináns és alárendelt szerepei nem határolódnak el olyan élesen egymástól, mint azt először gondolni lehetett. Chyntia távolról sem egy uralkodó személyiség, lényének egyetlen porcikája sem egyezik meg az általa eljátszott dominával. Csupán csak szerelmes Evelynbe és érte még a legdurvább szerepjátékot is hajlandó eljátszani. A szende Evelynről pedig, akit a film elején még az áldozat szerepében látunk, kiderül, hogy tulajdonképpen ő a domináns fél ebben a kapcsolatban. Evelyn egyre agresszívabban kezdi követelni a megalázó szexuális játékokat. Egész életüket átjárja a szerepjáték és az arra való felkészülés. Ahogy Evelyn egyre követelőzőbb lesz, úgy kezd Chyntia is egyre jobban szenvedni ebben a kapcsolatban. Az idősebb nő retteg, hogy elveszti majd fiatal kedvesét, ha nem képes teljesíteni minden őrült vágyát. Ezért, még ha sokszor erején felülinek is érzi, mindig felveszi azt a személyiséget, amit Evelyn elvár tőle. Strickland az ismétlődő jelenetek használatával jól érzékelteti, hogy ez a kölcsönös függés mennyire nyomasztó és megerőltető is valójában. A két nő gyakorlatilag csak használja egymást. Chyntia fél az öregedéstől és a magánytól, ezért marad Evelyn mellett. Az uralkodó fiatal lánynak pedig kényelmes, hogy akármire ráveheti kedvesét, hiszen az boldognak akarja látni. Egyikük sem vágyik igazából a másikra, legalábbis nem ebben a formában, mégis együtt maradnak a végletekig és még tovább.

Chyntia csupán kétszer lázad fel a filmben, de ezek a zúgolódások gyakorlatilag semmit sem érnek, a kölcsönös függés nem szakadhat meg. Az első lázadás alapja egy féltékenységi jelenet, ekkor Chyntia valóban átlényegül igazi dominává, mert a bosszú és a harag mozgatja, de ahogy megbocsát kegyetlen érzései is hamar elmúlnak. Innentől kezdve újra hatalmas szenvedést okoz számára az erő és a hatalom megjátszása. Második lázadása nem is annyira lázadás, mint inkább a teljes összeomlás. Képtelen tovább játszani szerepét. Evelyn ugyan látszólag megbocsátja mindezt és megígéri, hogy felhagy lélekpusztító játékaival, de meg tud-e változni egy ennyire erős függésben élő ember? A rendező által használt pillangó metafora szépen kifejezi ezt. A változást és a változás teljes hiányának ellentétpárját.

A film maga gyönyörűen fényképezett munka, látványvilága pedig a hetvenes évek erotikus filmjeinek világát idézi. Rendkívüli szerepet töltenek be a filmben a jelmezek, melyeket különös gonddal válogatott ki a magyar jelmeztervező, Flesch Andrea. A fűzők, csipkék, csizmák és a különböző parókák képileg is megjelenítik azt a belső, lélektani változást, amint Chyntia minden alkalommal keresztül kell hogy essen.

Strickland filmje egy lélektani dráma, amelyben a szexualitás tulajdonképpen teljesen másodlagos. A rendező pusztán eszközként használja, hogy feltárja a szerelmi kapcsolatokban átélt mindennapi behódolás rétegeit. Hiszen a szerelmeseknek mindig kockáztatniuk kell énük egy részét a boldogság megszerzéséhez. A film arra keresi a választ, hogy megőrizheti-e mindkét fél az egyéniségét egy ehhez hasonló szenvedélyes szerelmi viszonyban, vagy feltétlenül sérülnie kell valakinek. Azt hiszem erre a kérdésre mindannyian tudjuk a választ![/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column width=”1/1″][/vc_column][/vc_row]

A szenvedély nehéz szolgálata (The Duke of Burgundy-kritika)
A The Duke of Burgundy egy különleges szerelmes film, mely a párkapcsolatok dinamikáját és viszonyrendszerét világítja át, két leszbikus nő szadomazochista románcán keresztül.
7Szerintünk
Olvasói értékelés: (4 Szavazások)
7.6