Christopher Nolan korunk egyik legzseniálisabb rendezője, A sötét lovag-trilógiával, A tökéletes trükk, az Eredet és a Csillagok között filmekkel elég magasra tette már egy jó ideje a mércét. Nem csak másoknak, hanem saját maga számára is. Legújabb grandiózus remekműve, A Dunkirk azonban csak részben tudja megugrani a lécet. Egyrészt látványvilágában, feszültségében páratlan alkotásról van szó, másrészt a történe kissé elveszik a lövedékek között.

A II. világháború egyik legtragikusabb emléke lehetne, ám egy különleges mentőakció története lett belőle. 1940 májusának végén végén a diadalmasan előretörő német hadsereg bevonult Belgiumba, és a franciaországi Dunkerque közelében a tengerhez szorította a brit és francia katonákat. A legfeljebb 5 kilométeres szakaszon a szövetségesek több mint 300 000 embere szorult össze, és nem volt merre menekülniük. Az angol flottának különleges és váratlan akcióval, hatalmas veszteségek árán mégis sikerült véghezvinni a mentőakciót – és sikerrel juttatta ki a frontvonalból a szabad világ utolsó hadseregét.

Christopher Nolan saját forgatókönyvéből, IMAX-kamerákkal, óriási költségvetéssel, az eredeti helyszíneken, számos egykori eredeti hajó és repülőgép teljes rekonstrukciójával és bevetésével készítette el különleges háborús eposzát. A feszültség olyan szinten érezhető a moziszékbe préselődve is, ahogyan korábban még egyetlen filmnél sem volt erre példa. IMAX-ben különösen letaglózó az élmény, de nem csak a látvány, a hangok, Hans Zimmer zenéje is egy nagy lapáttal rátesz az egészre. Az elejétől a végéig képtelenség megnyugodni, pedig a fenyegető ellenség katonáit gyakorlatilag egy pillanatra sem láthatjuk. Viszont ott vannak, ezt a színészek pedig remekül érzékeltetik is velünk.

Brutálisan jó gárdát hozott össze Nolan erre a produkcióra, az örök kedvence, Tom Hardy mellett visszatér Cillian Murphy, az újabb sok filmben nagyot alakító Mark Rylance, ott van a mindig zseni Kenneth Branagh, a félelmetesen igéző tekintetű James D’Arcy és a One Directionből ismerős, de amúgy színésznek is tökéletes Harry Styles. Mondjuk Hardyból ezúttal csak a szemeit kapjuk inkább, de pilótaként is utánozhatatlanul kemény figura.

Mivel amúgy teljes egészében igaz történeten alapszik a film, Nolannek nem volt akkor mozgástere a sztoriban, így viszont egy kissé elmarad ezen a téren a korábbi munkáitól. Itt a film végén nincs katarzis, inkább a feszültség csap át egyfajta megnyugvásba. Mindezért viszont kárpótol az autentikus helyszín, a páratlan látvány, a valódi gépek, hajók, roncsok.

A látottakat nem lehet gyorsan elfelejteni, és annak ellenére hogy lehet hiányérzetünk, a Dunkirk Nolan egyik legfényesebb ékköve lett, egy igazi háborús filmklasszikus.

Dunkirk (kritika)
A látottakat nem lehet gyorsan elfelejteni, és annak ellenére hogy lehet hiányérzetünk, a Dunkirk Nolan egyik legfényesebb ékköve lett, egy igazi háborús filmklasszikus.
8.5Szerintünk
Olvasói értékelés: (1 Szavazás)
9.0